Sambutan Aidiladha MDSPS 1431

17 November 2010, Hari Raya Aidiladha disambut meriah. Warga sekitar Masjid Daerah Seberang Perai Selatan telah menghadiri masjid dengan memenuhi ruang atas dan bawah MDSPS seawal pagi untuk bersama-bersama bertakbir dan bersolat sunat Aidiladha yang dimulakan pada jam 8:30 pagi. Solat dan khutbah kali ini telah dipimpin oleh Tuan Imam Utama al-fadhil Ustaz Hj Mohamad Zaki Bin Hj Abdul Halim.

Tuan Imam sedang menerima wakil untuk menyembelih lembu qurban

Selanjutnya, MDSPS meneruskan sunnah Nabi SAW dengan menganjurkan program Qurban yang disertai oleh ahli jemaah bersama kakitangan MDSPS. Pada kali ini 7 ekor lembu telah dikorban termasuk 2 ekor lembu dan 4 ekor kambing dari Ibu Pejabat Polis Daerah SPS yang turut serta dalam penganjuran kali ini. Ustaz Mohamad Zaki dan Encik Abdul Rahim dari Jabatan Perkhidmatan Veterinar SPS diwakilkan untuk menyembelih lembu dan kambing yang akan dijadikan qurban.

Amalan qurban ini adalah merupakan amalan yang amat dituntut khususnya pada hari nahar (hari raya Aidiladha) kerana kelebihannya, sebagimana dalam satu riwayat dijelaskan oleh sebuah hadist A’isyah, Rasulullah s.a.w. Bersabda;

مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ إِنَّهَا لَتَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلَافِهَا وَأَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنْ اللَّهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنْ الْأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا

Tidak ada amal yang dilakukan oleh anak Adam lebih disukai oleh Allah di hari korban selain dari mengalirkan darah (menyembelih qurban). Sesungguhnya korbannya itu di hari kiamat akan datang menyertai bani adam dengan tanduk-tanduknya, bulunya dan kuku-kukunya. Dan darah qurban tersebut akan menitis di suatu tempat (yang diridlai) Allah sebelum menetes ke bumi, maka sempurnakanlah korban itu ” (HR at-Tirmizi).

Sabda Rasulullah s.a.w.:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا

Sesiapa yang memiliki kemampuan untuk melakukan ibadah Qurban tetapi dia tidak melakukannya, maka janganlah dia menghadiri masjid kami (untuk solat bersama kami)” – (Direkodkan oleh al-Hakim dalam bab Tafsir Surah al-Haj & sebahagian ulama menyatakan ia hanyalah kata-kata Abu Hurairah r.a.)

Program Qurban MDSPS 1431

Imam Syafie berpendapat hukum melakukan ibadah qurban ini adalah sunat Muakkadah iaitu sunnah yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang merdeka, berakal, baligh lagi rasyid serta berkemampuan melakukannya sama ada sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Imam Syafie berkata “Ibadah qurban adalah sunat tetapi kami tidak suka untuk meninggalkannya walaupun ianya tidak diwajibkan” (Mukhtasar Muzani 1/284)

Makruh meninggalkan ibadah ini bagi orang yang mampu melakukannya.

Dikesempatan ini, pihak MDSPS berkesempatan mengedarkan lebih kurang 600 bungkus daging-daging qurban tersebut kepada fakir-miskin yang telah dikenal-pasti dan kepada para jemaah yang berada di sekitar MDSPS.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s