Khutbah Multimedia

4 Mac 2011, Masjid Daerah Seberang Perai Selatan melangkah setapak lagi dalam usaha transformasi dakwah dalam bentuk yang lebih mendekati jemaah. Buat julungkalinya pihak pengurusan MDSPS telah berjaya melaksanakan “Khutbah Multimedia” setelah hasrat tersebut tergendala beberapa ketika.

Ustaz Syukri selaku khatib sedang menyampaikan khutbah dibantu dengan tayangan multimedia

Adalah disunatkan kepada jemaah untuk diam dan mendengar khutbah dan makruh bagi mereka berkata-kata, sebagaimana hadith Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam maksudnya:

“Dari Abu Hurairah Radiallahu Anha, sesungguhnya Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Jika engkau mengatakan kepada sahabatmu pada hari jumaat: “Dengarkanlah (khutbah)”, pada hal imam pada waktu itu sedang berkhutbah, maka sesungguhnya engkau benar-benar telah berkata sia-sia”. (Riwayat Al-Imam Bukhari)

Adapun maksud sia-sia itu ialah bertentangan dengan sunah dan adab serta mengakibatkan tidak sempurna sembahyang jumaatnya walaupun sembahyangnya masih dikira sah. Akan tetapi tidak menjadi kesalahan keatas orang yang mendengar khutbah itu berkata-kata jika terdapat darurat, seperti ingin menyelamat orang buta hampir terjatuh ke dalam parit atau ternampak binatang berbisa seperti kala jengking atau ular menghampiri seseorang. Dalam hal seperti ini tidaklah dilarang orang yang mendengar khutbah itu berkata-kata, bahkah wajib baginya melakukan demikian. Akan tetapi lebih baik (sunat) baginya untuk mengunakan isyarat sahaja jika dia mampu mengelak daripada berkata-kata.

Berdasarkan penjelasan tadi, para jemaah adalah dikehendaki memberi tumpuan sepenuh hati serta seluruh anggota tubuh badan terhadap khutbah yang disampaikan. Sedangkan perbuatan ibadat seperti membaca al-quran, berzikir dan seumpamanya pun dimakruhkan bagi orang yang dapat mendengar khutbah, apatah lagi berbual-bual atau bermain-main telefon bimbit. Bahkan sekecil-kecil perbuatan yang boleh menganggu tumpuan terhadap khutbah itu pun sudah dikira melakukan suatu perbuatan yang sia-sia yang akan mengakibatkan kerugian pahala dan kelebihan-kelebihan sembahyang jumaat. Rasulullah Sallahu Allahi Wasalam menjelaskan dalam sebuah hadis maksudnya:

Daripada Abu Hurairah Radiallahu Anha katanya: Nabi Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Siapa yang berwudhu dan menyempurnakan wudhu, kemudian dia pergi ke masjid menunaikan sembahyang jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap ketika khutbah disampaikan, maka diampunkan dosa-dosanya yang diantara jumaat itu dan hari jumaat berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu ketika khutbah, maka dia telah berbuat sia-sia. (Riwayat Al-Imam Muslim)

 

Para jemaah sedang mengikuti khutbah dengan penuh minat

Justeru melihat kepada kepentingan peranan khutbah dan penegasan yang dibuat oleh Rasulullah SAW ini, MDSPS telah berusaha untuk mendekatkan para jemaah kepada penyampaian khutbah yang lebih keberkesanan dengan melaksanakan khutbah secara multimedia. Reaksi para jemaah amat memberangsangkan walaupun sesetengah masjid di negeri-negeri lain telah pun memulakan usaha ini lebih 3 tahun yang lalu. Melalui tinjauan MDSPS, para jemaah amat selesa dengan kaedah pendekatan ini. Mereka dapat menjiwai butiran isi khutbah yang disampaikan, malahan keberkesanannya meningkat. Peratus jemaah yang tertidur juga agak berkurangan.

Semoga peranan khutbah jumaat yang menjadi nadi penyebaran maklumat dan tarbiah kepada masyarakat ini dapat memberi kesan yang maksima dengan adanya kemudahan teknologi terkini tanpa mengabaikan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak. Pihak MDSPS juga merakamkan jutaan terima kasih kepada para jemaah yang senantiasa menyokong perkembangan yang dilakukan oleh pihak MDSPS melalui sumbangan idea, teguran dan juga dalam bentuk sumbangan kewangan. Semoga usaha memasjidkan masyarakat yang menjadi matlamat utama pihak pengurusan MDSPS akan dapat direalisasikan dan curahan rahmat Allah SWT sebagai ganjaran.

Advertisements

2 thoughts on “Khutbah Multimedia

  1. Roslan Tahir 7 Mac 2011 / 12:56 pm

    Satu Pendekatan yang baik dalam era kamujuan kini bagi meyakinkan umat islam bahawa Islam selaras dengan kemajuan terkini.
    Syabas MDSPS dan seluruh warga kerja.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s