Karnival “Jom Pi Masjid” Mencapai Sasaran

Majlis Perasmian Karnival "Jom Pi Masjid" 2011

22 Mei 2011 Masjid Daerah Seberang Perai Selatan, Sungai Jawi telah menganjurkan Karnival “Jom Pi Masjid selama tiga hari bermula 20 Mei 2011 dan berakhir pada 22 Mei 2011 dengan jayanya. Program ini telah dirasmikan oleh Yang Di pertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Tuan Hj Ellias Bin Zakaria. Diasaskan berdasarkan peranan Masjid yang adalah merupakan institusi terpenting di dalam Islam. Ini dibuktikan melalui sirah Rasulullah S.A.W iaitu Baginda sendiri telah mengambil tindakan yang pertama selepas penghijrahan ke Madinah dengan membina Masjid al-Nabawi sebagai pusat pengurusan hal ehwal umat Islam dan penyatuan ummah.

Oleh kerana ianya merupakan sebuah Institusi yang begitu berkesan dalam peranannya untuk menyatukan ummah, maka peranan tersebut perlulah ditonjolkan melalui pendekatan mesra jemaah dalam usaha menarik minat pelbagai golongan bagi menghidupkan rasa sayang dan cintakan masjid.

Justeru Masjid Daerah Seberang Perai Selatan dengan kerjasama Pejabat Pentadbiran Agama Daerah Seberang Perai Selatan mengambil inisiatif menganjurkan Program Karnival Masjid Peringkat Daerah kali pertama bagi Tahun 2011 ini. Di antara objektif pelaksanaan program ini adalah seperti berikut :-

  • Untuk menggalakkan anak-anak Qaryah bekerjasama mengimarahkan masjid di Qaryah masing-masing disamping dapat mencungkil idea terbaru serta bertukar maklumat di antara masjid-masjid seluruh Seberang Perai Selatan

  • Untuk menghidupkan kembali fungsi besar masjid sebagai lambang penyatuan dan perpaduan ummah serta gedung ilmu kepada masyarakat.

  • Untuk merapatkan hubungan silaturrahim sesama anggota masyarakat merangkumi semua lapisan.

  • Sebagai Pusat Sehenti kepada masyarakat sekeliling.

Barisan pemenang Pertandingan Mewarna sempena Karnival

Antara aktiviti yang disediakan dalam karnival kali ini ialah Pameran dari agensi kerajaan dan swasta seperti Kementerian Dalam Negeri Bahagian Penerbitan (al-Quran), Kementerian Kesihatan, Bahagian Halal Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Pusat Urus Zakat, Badan Kebajikan Masyarakat Daerah SPS, Bank Kerjasama Rakyat, Bank Islam Malaysia Berhad.

Terdapat gerai-gerai jualan. Pertandingan Mewarna untuk kanak-kanak yang ditaja oleh Galeri Ilmu, Penerbit Majalah Asuh dan Anis yang diketuai oleh Cikgu Abu Hasan Morad. Disamping itu juga diadakan Pertandingan tilawah peringkat pelajar sekolah rendah.

Untuk program pengisian minda dan rohani diadakan slot Bicara ilmiah bersama tokoh-tokoh ilmuan dan banyak lagi program ilmiah dalam bentuk santai bagi mendekatkan masyarakat dengan budaya ilmu.

Tuan Pengarah JHEINPP sedang mencuba riadah berkuda

Disamping itu juga pihak pengurusan masjid menyediakan program riadah berbentuk sunnah iaitu Paintball dan menunggang kuda. Acara ini segaja kita wujudkan agar masyarakat Islam dapat menjadikan permainan riadah ini sebagai altenatif baru dalam sukan yang memiliki ciri-ciri tarbiah jasmani dan rohani.

Seterusnya pihak pengurusan masjid mengucapkan ribuan terima kasih kepada Jawatankuasa Induk dan Ex-Hoc Perlaksana yang di ketuai oleh Imam Utama MDSPS bersama teamnya dan semua yang terlibat dalam menjayakan program ini.

Tinggalkan komen